1-3 november - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Andrea Christofi - WaarBenJij.nu 1-3 november - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Andrea Christofi - WaarBenJij.nu

1-3 november

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

03 November 2012 | Nepal, Pokhara

Voordat ik het voor de zoveelste keer vergeet: ontzettend bedankt voor jullie reacties op mijn weblog. Geniet ik echt van!
Hier weer een update van de laatste drie dagen:
Donderdag 1 november: Fantastisch open dag op NCH. Het was een groot feest voor de kinderen. 's Ochtends waren we al vroeg in de weer met het versieren en het opzetten van de verkoopkramen met handicraft, tekeningen, kalenders, t-shirts, een kraam voor bakstenen en een henna tatoo hoekje door Nitu, een van de huismoeders. Daarna veel tijd besteed aan het nogmaals oefenen van het toneelstuk. De uitvoering ging geweldig, ik was zeer prettig verrast en supertrots op de groep. Er werd ook veel gedanst en gezongen. Er zitten heel wat talentjes bij. De kinderen geven zich hier helemaal in hun zang, dans of toneel. Zelf ook nog een kort drumlesje gehad. Het bezoekersaantal had ik wat hoger verwacht, na onze 3 dagen flyer acties, maar de bezoekers die kwamen hadden het goed naar hun zin.

Vrijdag 2 november was een drukke administratieve dag. Eerst met Bhim registratielijsten gemaakt voor de scholarship distribution dag. Alles moet geregistreerd worden: welke kinderen zijn geweest met/zonder ouder; is er een foto van ze gemaakt; welke kledingstukken, slippers, welke schoolspullen; wie krijgt hoeveel geld voor het festival en reisgeld. Gelukkig heb ik Bhim er van kunnen weerhouden om 20 verschillende lijsten te maken en kwamen we uit op een compromis van 3. Aan het eind van de dag werden enorme zakken met schoolspullen bezorgd. Morgen verwachten we de uniform kleding en nog meer schoolspullen. Zondag moet alles gesorteerd worden zodat de uitrol maandag hopelijk gemakkelijk verloopt.

Daarna de rest van de dag besteed aan het ordenen van de digitale files met betrekking tot de micro kredieten. Tot maart heeft mijn voorgangster Gerdie een fantastisch file aangelegd, maar dat lijkt daarna niet meer te zijn gebruikt. Overal en nergens kom ik informatie rapporten tegen op de computer van Bhim. De laatste 8 vrouwen lijken ook geen papieren files te hebben. De hoeveelheid werk voor coordinatie van zowel de scholarships als de micro kredieten is eigenlijk te veel voor Bhim, maar voor een aparte extra coordinator voor de micro kredieten is nu geen geld. Daarom ga ik door waar Gerdie is gebleven en zal ik na de scholarship distributie zoveel mogelijk tijd besteden aan het opzetten van een handboek, procedure en werkinstructie. Na mijn vertrek komt Hilde van de Namaste Foundation hier voor vier maanden, dus de continuiteit is gelukkig gewaarborgd.

Zaterdag 3 november. Lekker een vrije dag genomen. Vandaag een fantastische site seeing dag gehad met Razu. Eerst zou hij me om 7 uur oppikken, daarna 8 uur, daarna 10 uur (vond ik een betere optie) en uiteindelijk kwamen hij en zijn oom om 10.30. We hebben een geweldig route gereden afwisselend langs rijstvelden, bossen, bergen tot bijna canyon. Voor lunch stopten we bij het Four Seasons Hotel waar eerst de nog levende haan moest worden gevangen, het arme beest. Vervolgens eerst bij een argricultural resort een wandeling gemaakt. Een werkelijk schitterende plek om te wandelen, . Leuk om al die verschillende planten, gewassen en boomsoorten te zien. Na een uurtje terug naar de Four Seasons om Dal Bat met onze kakelverse kip te eten (ach...).
Daarna verder getoerd naar de langste loopbrug van Nepal, ook weer heel bijzonder om zo hoog boven de wild stromende rivier over een schommelende brug te lopen (gelukkig wel van staalkabels en niet van hout en touw). Zou een goeie plek voor bungy jumping zijn.
Op de terugweg raakten een truck en een busje zo bekneld tussen de rotswand en de betonblokken aan de andere kant van de weg, dat ze niet meer voor- of achteruit konden. Fascinerend om te zien hoe snel het aantal omstanders dat zich er mee gaat bemoeien groeit. Na een half uurtje kwam de politie en volgens mij heeft die verteld dat ze gewoon wat moesten schudden met z'n allen en door moesten duwen. Ik zou niet weten waarom het anders opeens opgelost leek te zijn. Als toetje onderweg nog weer een schitterende zonsondergang over de Himalaya vanuit een andere hoek.
Helaas dit keer nog even geen nieuwe foto's: heb het maximum bereikt en moet eerst flink gaan opschonen. Ik plaats ze volgende keer.

  • 03 November 2012 - 19:36

    Ada:

    Dank je voor al je boeiende verslagen Andrea, net of je er zelf een beetje bij bent! Al met al is het een heel avontuur dat je niet snel zult vergeten. Alleen al al die mensen die je er ontmoet, geweldig! Nog mooie dagen en een dikke kus van Ada ps kort nachtje voor me, Emma Lynn heeft een weekendje bij me geboekt, maar wel een feestje..

  • 03 November 2012 - 21:46

    Nadia:

    heel leuk weer mam!! xx

  • 03 November 2012 - 22:40

    Wilma:

    Hoi Andrea Het blijft leuk om je blog te volgen Het zegt me nu zoveel meer Ik heb vd week je oude blog ook nog een keer van begin tot eind gelezen Zo grappig om de foto's te zien, iedereen 4 jaar jonger... Zo te lezen ben je nu ook weer helemaal op je plaats en ben je lekker druk met de micro support rapporten e.d Ik ben nu n week terug en verlang naar de warmte en de rust want hier is het berekoud en stresserig. Nog heel veel (werk)plezier en groetjes van Wilma

  • 04 November 2012 - 13:33

    Fred Prang:

    Hallo Andrea,

    \Geniet van jouw verhalen over de belevenissen in Nepal.
    Je bent maar druk bezig met activiteiten en adminstratie.
    Ik ben vandaag alleen thuis, Carla is naar Bad Nauheim.
    Heb nu tijd om mijn nieuwe computer te installeren die
    ik voor HDvideo's ga gebruiken. Geniet nog maar even van
    het verblijf daar. Het gaat vlug voorbij hè.
    Dikke kus en groeten van ons beiden,
    Je vader

  • 04 November 2012 - 15:33

    Reinhilde:

    Hoi Andrea, het is leuk om te lezen dat het echt wat uitmaakt waar jij je voor inzet. Goed dat je ook een dagje vrij neemt. Er is zoveel werk dat je wel aan de gang kunt blijven. Maar zelfs op je vrije dag zit je niet stil en maak je nog van alles mee.
    Bij ons een echte druilige zondagmiddag. Geniet maar van de mensen, het land en het weer, want hier regent het ondertussen lekker door en vanochtend was het nog net 1 graadje boven nul.
    Groetjes
    Reinhilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Actief sinds 12 Okt. 2008
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 24448

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 18 November 2012

Nepal 2012

29 September 2008 - 09 December 2008

Andrea Christofi - Nepal 2008

Landen bezocht: