De trek - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Andrea Christofi - WaarBenJij.nu De trek - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Andrea Christofi - WaarBenJij.nu

De trek

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

18 Oktober 2012 | Nepal, Pokhara

Kalikastan
zondag 14 oktober
Om 9 uur worden we per taxi opgehaald voor de Royal Trek. Dat is in een uitloper van het Anapurna gebergte. Na zo'n veertig minuten rijden stappen we met volle bepakking op weg, voorbereid op 4 dagen lopen door de bergen. Het is ruim 30 graden en het is weer even wennen met de zware rugtas op. Toch is de tocht heel relaxed vergeleken met de andere treks. Deze gaat door de heuvels langs bergdorpjes. Na 3 uur blijken we al op onze eerste stopover te zijn, Kalikastan. Het “guesthoude'' is een klein huisje met lemen muren bovenop een berg. Er zijn 2 gastenkamers waar elk niet meer dan 3 kale bedden staan. Het toiletgat zit in een huisje buiten. De familie met 3 kinderen is erg vriendelijk. We liggen de rest van de middag heerlijk in het zonnetje op het grasveld met een goed boek. We worden even opgeschrikt door 3 buffels die met een noodvaart opeens op ons afkomen. Ze blijken naar hun stal achter het muurtje te rennen waar wij net voor liggen. Gelukkig springen we snel genoeg overeind. Om 6 uur wordt het in no time donker. We eten bij kaarslicht Dal Bat. Daarna valt er niets meer te doen en dus liggen we om 19.15 met onze MP3 spelers in onze slaapzakken.

Lipaini
Maandag 15 oktober
Om 5 uur zijn we klaarwakker en gaan er uit. Op tijd genoeg om de zon over de witte Himalaya te zien opkomen. Na een stevig ontbijt lopen we in 3,5 uur naar het volgende dorp van onze trek: Lipaini. De trek is voor ons echt heel simpel en ontspannen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom we gedurende de vier dagen slechts 1 keer een ander groepje van 3 toeristen hebben gezien. Wat een verademing t.o.v. De grote hoeveelheid trekkers op de andere Anapurna routes. Hoewel fysiek dus een stuk minder uitdagend is de wandeltocht echt schitterend over heuveltoppen, langs rijstterrassen en door dorpjes die nog authentiek zijn en niet standaard overal een hungry eye restaurant hebben.

Chisepani
Dinsdag 16 oktober
Een vrijwel slapeloze nacht op het traditionele keiharde Nepalese bed met dito kussen. Onze kamer was een soort zolder met 2 kamers, gescheiden door dunne houten wandjes die tot driekwart van het dak komen. Onze gids Asa snurkt dwars door mijn oordoppen heen. Na een doezelslaap wordt ik blij wakker van het licht. Een nieuwe dag, denk ik. Helaas het is het licht dat Asa om 3 uur heeft aangedaan om buiten naar het toilet te gaan. Met mijn MP3 op de slaperigste klassieke muziek probeer ik zo goed en kwaad als het kan de nacht door te komen, tot om 5 uur de tv, geschreeuw, gerochel en een stationair draaiende motor de muziek overstemt.
Na een stevig ontbijt van pannenkoek en omelet gaan we op pad. De trail is de leukste tot nu toe: mooie paden, veel afwisselend groen en voor het betere trekkersgevoel een stevige trappewandeling van een uur omhoog. Ook deze tocht duurt ongeveer 3,5 uur. In Chisepani aangekomen worden we zwaar verrast met ons onderkomen: een kersvers, gloednieuw guesthouse met 2 1-persoonskamers, schoon, bijna westers ingericht met kast, bureau en gezellig dekbed en gordijnen. En nog belangrijker: met badkamer inclusief douche naast de kamers. Ook het winkeltje naast het guesthouse is gloednieuw en de winkelier staat duidelijk trots achter haar toonbank. Na onze lunch van noodle/groentesoep klimmen we nog naar het topje van de berg waar een tibetaanse chompa tempel staat. Ook hier zitten we de rest van de middag weer lekker te lezen.
De volgende dag wandelen we in 2,5 uur terug naar de bus die ons weer naar Phokara brengt. We halen onze spullen op bij het Angel guesthouse en verhuizen naar onze laatste verblijfplaats: himalaya guest house. Het is het guesthouse van Visma, de eigenaar van de weeshuizen. Hier zal ik de komende maand verblijven.

• 19 Oktober 2012 - 12:36

Nadía :

Wow, wat een avonturen mam, vooral die slang en buffels. Whaaaaaa
    Ben je al iets verloren, of bestolen zoals gewoonlijk?
    Lieve foto van die 2 kindjes.

Xx

• 29 Oktober 2012 - 13:11

Roeleke:

Lieve Andrea,
    Mooi interessant en ontroerend. wat maak je een mooie dingen mee. Ik bekijk al je foto's.
    Ik blijf je volgen. Liefs Roeleke