bezoek aan SOS kinderdorp - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Andrea Christofi - WaarBenJij.nu bezoek aan SOS kinderdorp - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Andrea Christofi - WaarBenJij.nu

bezoek aan SOS kinderdorp

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Andrea

03 November 2008 | Nepal, Pokhara

Sinds een paar maanden ben ik binnen Schiphol ambassadeur voor SOS kinderdorpen. Daarom heb ik het SOS kinderdorp in Pokhara bezocht. Ik werd ruim een uur rondgeleid door een van de toezichthouders van het terrein. Ik wist niet wat ik zag. Dit is veruit het meest luxueuze terrein dat ik in heel Nepal gezien heb. Op grote groene grasvelden, omzoomd door bloemenstruiken staan allemaal grote, zeer goed onderhouden huizen. 15 huizen worden bewoond door een moeder met 10 kinderen. Ook zijn de huizen van binnen heel modern en schoon (bijna Europees aandoend) met grote, goed uitgeruste keukens, eetkamer, woonkamer, slaapkamers voor moeder, voor de meisjes en voor de jongens. Bedden met dikke (!) matrassen, kasten. Mijn eerste indruk was "kan het niet een beetje meer verdeeld worden". Mijn rehab centre is een schril contrast met het SOS dorp. Totdat ik werd rondgeleid langs het social centre. Het social centre heeft een creche (pre-school) voor 60 kleine kinderen uit de omgeving, zodat de ouders kunnen gaan werken. Daarnaast is er ook een medisch centrum waar de omgeving gebruik van mag maken. Ook op de school zitten naast de 150 SOS kinderen 450 uit de omgeving, waarvan degenen die het niet kunnen betalen gratis onderwijs krijgen. Tot slot krijgen ook de volwassenen uit de omgeving gratis opleidingen voor bijv. kapster of kleermaker. Kortom, niet alleen de weeskinderen worden opgevangen, maar ook een hele grote gemeenschap heeft er veel baat bij. Dat het er zo mooi uit ziet is een bewuste keuze. Onderhoud is de nummer 1 prioriteit, vertelde mijn gids. Hij begeleid overigens zelf 20 oudere jongens (boven 16), die nu zelfstandig in 2 eigen huizen in het dorp wonen. Zij gaan buiten het dorp naar college. De selectie van de weeskinderen wordt streng gecontroleerd, want het is voor een kind echt een paradijsje om hier op te groeien. Kan mij voorstellen dat veel arme ouders hun kind daar graag zien opgroeien. De moeders zijn weduwen, gescheiden vrouwen of vrouwen die bewust geen man maar wel een gezin willen. Zij blijven voor hun leven moeder op het terrein. Voor gepensioneerde moeders zijn er twee huizen waar ze een eigen kamer, keuken en badkamer hebben. Toevallig is het SOS dorp in Pokhara 35 jaar geleden gefinancierd door de Nederlandse lezeressen van Libelle.

  • 04 November 2008 - 14:39

    Ruth:

    Dag Andrea,

    We lezen je website met heel veel genoegen en vinden je verslag ontzettend leuk, vooral ook met al die mooie foto's erbij. Wat een ervaring! Je zal ook beslist geen spijt hebben dat je het gedaan hebt, denk ik. Ik heb je website ook doorgegeven aan Paula. Nog een hele fijne en nuttige tijd daar.

    Liefs van Gé en Ruth.

  • 05 November 2008 - 08:47

    Nadia:

    Hey mam,
    Wat een mooie foto's en wat ziet het er lux uit daar zeg.
    Veel plezier bij je nieuwe gezin.

    xxx nadia

  • 06 November 2008 - 11:11

    Richard Hartendorp:

    Andrea,

    Erg leuk om te volgen wat je allemaal onderneemt. En wat een mooie foto's. De natuur en de vele heldere kleuren blijft boeien. Goed om te lezen dat je positief bent over het SOS kinderdorp. Vanuit Facility organiseren of ondersteunen we verschillende sponsor acties tbv SOS kinderdorpen. Weten we tenminste uit eerste hand dat het goed besteed wordt. Het lijkt me een groot avontuur waar je veel mensen jaloers mee maakt. Mij in ieder geval. Veel succes met het vervolg en spreken elkaar later weer.
    Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Andrea Christofi - Nepal 2008

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2012

the day before

08 December 2008

De laatste dagen...

05 December 2008

Afscheid van Pokhara

28 November 2008

over geen schoolreisje, Anish, Sari's en andijvie

22 November 2008

Al een echte dorpsbewoner
Andrea

Actief sinds 12 Okt. 2008
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 24484

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 18 November 2012

Nepal 2012

29 September 2008 - 09 December 2008

Andrea Christofi - Nepal 2008

Landen bezocht: